Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Vuggestuens pædagogiske profil

Vuggestuens pædagogiske profil.

Overordnet pædagogisk tænkning for vuggestuegrupperne.

Psykolog Lev Vygotsky. Tanken om eksistensen af en ”nærmeste udviklingszone” er central i Vygotskys arbejde. Kort fortalt er denne zone forskellen på det, barnet selv kan klare og det, barnet behøver hjælp til af andre. I denne zone ligger barnets næste udviklingspotentiale. Dermed kan man skelne mellem barnets faktiske udviklingsniveau; altså, det barnet kan klare og forstå selv, og barnets umiddelbare eller potentielle udviklingsniveau. Det sidste er også noget barnet kan klare, men det behøver hjælp, vejledning eller assistance fra en anden person. Her bruger Vygotsky en metafor om at bygge stillads rundt om processen. Han var optaget af, at den voksnes intervention ikke måtte være invaderende eller overstyrende. Det er barnet, som skal gøre erfaringen med støtte fra den voksne.

Tryghedscirklen af Ida Brandtzæg

Amerikansk undersøgelse om tilknytningsteoriens relevans.

Der er to grundlæggende behov hos ethvert menneskebarn, to behov der går i hver sin retning, men som alligevel hænger tæt sammen.

  1.  Tilknytning: barnets afhængighed af og behov for beskyttelse og omsorg.
  2. Udforskning: barnets selvstændighed og behov for undersøgelse og mestre verden. 

De to behov er afhængige af hinanden. For at kunne udforske må barnet føler sig trygt og under beskyttelse. Det vil sige, at barnet må føle en vis indre ro for at være i stand til at være nysgerrig over for sin omverden.