Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Profil

Vi er en lille daginstitution, som lægger vægt på tryghed og det nære, samarbejde i hele institutionen, og meget kommunikation imellem hinanden og med forældre. Vi bestræber os hele tiden på at optimere kommunikationen. Børnehuset Adilsvej vil i samarbejde med forældre skabe mennesker, der gennem samvær med andre, er i stand til at udvikle sig, tage ansvar for eget liv og indgå i fællesskaber. De pædagogiske processer, skal lede hen imod, at barnet ved slutningen af vuggestuen/børnehaven med lyst og glæde har tilegnet sig færdigheder og viden, som sætter barnet i stand til at udvikle sig til et helt menneske. Vi vil gerne skabe en bæredygtig pædagogik, som inkluderer alle børn, og gør det muligt for det enkelte barn at udvikle sit fulde potentiale, så barnet er livsdueligt og skoleparat, når det forlader institutionen. Ved bæredygtig pædagogik forstår vi tre faktorer som skal i spil. Den første faktor er den nære familiemæssige relation, der hvor barnet får nærvær og kærlighed, den anden faktor er institutionens opgave, nemlig i samspil med forældrene, at sørge for at barnet udnytter sine kompetencer fuldt ud, og er i stand til at indgå i relationer med andre børn og voksne. Den tredje faktor er den samfundsmæssige det store fællesskab. Når barnet forlader institutionen og begynder i skolen, er det skoleparat og livsdueligt. Barnet har nu tilegnet sig de færdigheder, som er nødvendige for at kunne modtage læring i hele sit skoleforløb og tage en uddannelse, for derigennem at kunne bidrage til samfundet.

Pædagogiske profil: Teorier: Dewey: Learning by doing Denne teori bygger på erfaringslære skabt ud fra devisen, nysgerrighed skaber handling til ny læring og viden. Børnene skaber erfaring gennem spejling af andre børn og gennem italesætning af børnenes handlinger Barnet udvikling sker ved at eksperimentere. Pædagogerne gør skaber læring gennem leg så barnet bliver klar til næste udviklingstrin. Det er på barnets eget initiativ at udviklingen sker, dog skal pædagogen være inspirator for barnets handling. Barnet mærker sig selv. De voksne kommunikerer om barnet hvor langt det er i sin udvikling, og de voksne observerer barnet/ børnegruppen hele tiden. Når barnet tager initiativ til at prøve noget nyt, bliver det glorificeret og rost i en begejstret tone. Vi bruger helst ikke, ”hvor er du dygtig”, da barnet kan være dygtigt til mange ting uden vi ser det. Vi siger f.eks. ”næææh tog du lige strømper af”, godt klaret, og tit med en ”high five”. . F.eks. hvis barnet lægger et puslespil, spørger pædagogen ”hvor tror du at brikken skal være”, og hvis det har brug for hjælp skal det selv lære at spørge efter hjælp. Det er vigtigt at spørge med hv-ord til barnet hele vejen, og sproget er en vigtig og stor del af hele læringsprocessen, samt leg indtesiment  samt observation udvikling på det enkelte barn i og udenfor gruppen. 

Vygotsky: Denne teori har visualisering som det bærende element. Italesættelse af det som barnet gør. Barnet udvikles ved at pædagogen er tutor for barnet, barnet er i mesterlære. Det er pædagogens opgave at se hvor barnets potentialer er, og så lægge ”opgaven” over barnets nuværende niveau, så der kan ske en udvikling. Den voksne er lydhør over for barnet og lytter/ser/fornemmer hvad barnet har brug, og så guider den voksne barnet til at løse opgaven/udfordringen. Hvis barnet f.eks. skal lægge et puslespil, siger den voksne lad mig hjælpe dig med at lægge det, vi begynder med kanterne først eller jeg kan se at denne brik passer til hjørnet. Barnet hjælpes med at få en struktur til at løse opgavenDet er de sproglige diskurser i samspillet med barnet, som er i fokus. Barnet opmuntres af pædagogen, uden at den voksne overtager opgaven. Hvis barnet bliver frustreret italesættes følelserne, og dette er også med til at udvikle barnet. 

Metode: ” Se barnet indefra” Denne metode bygger på at se, hvad barnet har brug for, at se hvilke følelser det udtrykker. Omdrejningspunktet ved denne metode er tilknytning og tryghedscirklen. I forhold til tilknytning arbejdes der med primær (forældre) og sekundær voksen(pædagog). Vha. Tryghedscirklen arbejdes der med at barnet har mod på og lyst til at udforske dagligdagen. For barnet er det vigtigt dagen igennem, at have en voksen som ”lade station”. En som man kan sidde hos, og blive ladet op igen, når verden er blevet for udfordrende, utryg eller der er gået rod i følelserne og barnet har brug for at få hjælp til at håndtere sine følelser. Jo yngre barnet er, jo oftere har det brug for at blive ”ladet op” hos en voksen.

Der sprogambassadøren i alle børnegrupperne

Her finder du linket til Børnehuset Adilsvejs Pædagogiske Læreplan.

 

Dokumenter